Jedna z prechádzok, ktorú sme si s deťmi veľmi obľúbili a prejdeme si ju každý rok pre jej pekné scenérie a zároveň nenáročnosť, je prechádzka osadami v časti Horná Tížina za Terchovou.

Začiatok v osade Ďurišovci

Vychádzku začíname v osade Ďurišovci, z nej vystúpame do osady Cabadajovci, potom nasledujú Gažovci, Machajovci a osada Nogovci. Z nej sa dá zísť do osady Ďurišovci, kde sa okruh uzatvára. Prechádzka nám väčšinou trvá tak 3 hodinky, ale to sa nikam neponáhľame, často sa zastavujeme a kocháme sa krásnou prírodou.

janosikov chotar 002

Do Hornej Tížiny prichádzame autom, na rázcestí nechávame svojho tátoša a pokračujeme pešo po asfaltovej ceste doprava ku osade Ďurišovci. Odtiaľto sa dá pokračovať ku vyššie položenej osade Cabadajovci. Tu asfaltová cesta končí, ale vedie nás vychodený chodník popri pasienkoch, na ktorých nás aj tento rok privítali svojím bečaním ovečky.

janosikov chotar 003

Terchovský chotár

Víta nás pohľad na Mravečník, ktorý máme za svojimi chrbtami. Vychádzame vyššie a prichádzame na lúky, z ktorých sa ukazuje pohľad na malofatranský hrebeň a na Kysuckú vrchovinu. Túto lokalitu sme navštívili v neskorú jar, keď to tu bolo všetko šťavnato zelené a rozkvitnuté, hýriace farbami.

Z lúk ešte pred osadou Gažovci máte ako na dlani terchovský chotár a vidieť mnohé ďalšie jeho osady, či už osadu Marunovci s drevenou zvoničkou pod sedlom Kováčka alebo osadu Jánošov pod dvojvrcholovým Pupovom.

janosikov chotar 007

Jedinečné výhľady

Tento rok boli osady plné domácich, určite k tomu prispela aj koronakríza. Za osadou Gažovci vedie chodníček mierne do kopčeka a tesne pod lesom je pekné výhľadové miesto aj s čarovnou lavičkou. Na opekanie ho využívajú aj domáci a teraz sa tu zastavujeme aj my. Výhľady sú tu naozaj jedinečné a nás potešilo, že sme tu okrem pár cyklistov a domácich nestretli nikoho.

Potom nás chodníček vedie okolo obrábaných políčok do ďalšej osady Machajovci. Na našu prítomnosť upozorňujú svojim brechotom aj strážne psy. Zdá sa, že to myslia vážne, a keďže tu domáci nie sú, ku psom sa radšej nepribližujeme. Z osady potom krátko klesáme lesíkom. Keď registrujeme kríž pri ceste, vieme, že treba odbočiť k osade Nogovci, z ktorej vidíme ako prvú hospodársku stodolu. Kratúčko ku osade stúpame a potom, ako si prezrieme chalúpky, vraciame sa naspäť ku krížu.

janosikov chotar 012

Je tu aj lavička so stolom. Toto je miesto, odkiaľ sú, ešte predtým, ako klesneme naspäť do doliny, pekné výhľady, a tak sa tu zastavujeme. Potom schádzame do osady Ďurišovci, kde sme našu prechádzku začínali. Aj tu sú pekné dreveničky, okolo jednej už staršieho dáta, majiteľ stihol od rána pokosiť trávu. Prichádzame ku autu a tešíme sa peknému výletu a zážitkom.

Chodníky medzi osadami sú dobre viditeľné. Stačí, keď budete sledovať podrobnú mapu, prípadne si kontrolovať polohu cez GPS na svojom mobilnom telefóne, ako sme to urobili aj my. Trasu sme si našli na mape, a keďže sa nám veľmi zapáčila, máme ju vo svojom repertoári. Skúste sa terchovskými osadami prejsť aj Vy. Osady bývajú spojené chodníčkami a domáci Vám cestu ochotne poradia a potešia sa Vašej návšteve. Ešte stále sa tu dajú nájsť ľudkovia, ktorí schádzajú dolu do Terchovej iba počas zimy...